fredag den 1. juli 2016

Djævlehue | hæklet fladt



For et godt stykke tid siden hæklede jeg en djævlehue. Mønsteret var muligvis for kompliceret, så her kommer endnu en, nu hæklet fladt og derefter syet sammen. Tusinde tak til Melissa Jensen for forslaget om at lave et andet mønster, jeg sætter altid pris på feedback - så ved jeg meget bedre hvad I gerne vil have : )


Huen passer til et barn der er 1 - 3 år (fordi den er elastisk). Den er nok lidt stor til en nyfødt.

fladhæklet djævlehue

Række 1: 20 lm

Første spids (dvs. første øre)
Række 2: 1 lm, 1 fm i hver m
Række 3: 1 fm, 2fmsm, 15 fm, 2fm i næste m, 1 fm
Gentag række 2 og 3 - 7 gange

Række 4: 1lm, 1 fm i hver m
Række 5: 1 fm, 2fm i næsten m, 15, 2fmsm, 1 fm
Gentag række 4 og 5 – 7 gange

Pande
Række 6: 1 lm, 1 fm i hver m
Række 7: 1 fm, 2fmsm, 15 fm, 2fm i næste m, 1 fm
Gentag række 6 og 7 – 4 gange

Række 8: 1 lm, 1 fm i hver m
Række 9: 1 fm, 2fm i næsten m, 15, 2fmsm, 1 fm
Gentag række 8 og 9 – 4 gange

Anden spids (dvs. det andet øre)
Række 10: 1 lm, 1 fm i hver m
Række 11: 1 fm, 2fmsm, 15 fm, 2fm i næste m, 1 fm
Gentag række 10 og 11 - 7 gange

Række 12: 1 lm, 1 fm i hver m
Række 13: 1 fm, 2fm i næsten m, 15, 2fmsm, 1 fm
Gentag række 12 og 13 – 7 gange

Hvis du vil have en pænere kant, hækl 1 fm hele vejen rundt, ved spidserne hækles 2 fm i samme maske. Jeg har gjort sådan her:





Ved en af de store spidser (et af øreflapperne) 30 lm















1 fm i hver m på kæden

















1 km for at samle

Sy enderne ind.


Forside

Bagside




3 kommentarer:

  1. Hej!
    Hvor meget garn har du brugt?
    Og hvad størrelse nål har du brugt?

    SvarSlet
  2. Hej Regina : )

    Jeg har brugt lidt mindre end halvandet nøgle Drops Big Merino til nål 5 mm og en 5 mm hæklenål : )

    SvarSlet
  3. Halløjsa. Spændende side du har her og gode videoer på youtube! De har hjulpet mig mere end mange andre sider! Jeg har et enkelt spørgsmål: når du skriver at x antal rækker skal gentages (f.eks. gentag 2+3 7 gange), betyder det så at der de oprindelige rækker 2+3 er inkluderet, så man ender med i alt 7 rækker af denne kombination, ELLER, at man ender med ialt 8 rækker af denne kombination?

    På forhånd tak.

    Mvh. Mette

    SvarSlet