fredag den 23. september 2016

Lær at strikke forkortede rækker (vendestrik)

Når man strikker er det nemt nok at strikke frem og tilbage eller at lave en cylinder, men det kan være vanskeligt, og bliver hurtigt grimt hvis man forsøger at forme strikken, Derfor er der noget der hedder forkortede rækker. Det er en metode hvor man strikker noget af rækken, vender og strikker tilbage igen. Således kommer der til at være flere rækker på det øverste stykke end på det nederste. Med forkortede rækker kan man forme alt, så længe det består af trekanter og firkanter. I denne video viser jeg den absolutte begynderversion af vendestrik (jeg foretrækker at kalde det forkortede rækker, da det beskriver hvad det er) Den teknik jeg viser kalder mange for tyske forkortede rækker eller german short rows (jeg foretrækker "vend og træk" da igen, det forklarer hvad det er)

I korte træk er det man gør:

Strik ned til den maske der skal vendes med, strik den. tag masken løs af og vend arbejdet (masken er nu på højre pind, sammen med de masker der ikke er arbejdet) læg arbejdstråden over den højre pind og træk let i den, indtil knuden ligger midt på den højre pind. Tråden skal BLIVE LIGGENDE henover den højre pind. Strik tilbage henover de masker der allerede er blevet strikket. Vendemasken består nu af to stykker garn der sidder sammen med en slags knude på toppen af pinden.

Når masken skal samles op igen strikkes hele vendemasken sammen som én. Der er ingen omslag der skal samles op eller noget som helst.


I næste uge laver jeg en lille gennemgang af hvordan man strikker hælen på en sok med forkortede rækker. Sokker er en af mine ynglingsting at strikke : )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar